1885 Az első motorkerékpár
A világtörténelem első motorkerékpárját, amit már annak lehet nevezni, Gottlieb Daimler építette 1885-ben. A kortársak előtt nem vált ismerté, mert egyedi darab maradt. Daimler gáz és petróleum hajtású erőgéppel működő közlekedési eszköznek nevezte. Később Reitwagennek hívták, ami kábé annyit jelent, hogy "lovaglókocsi?". Ezt az egyhengeres, kurbliindítású, lendkerekes találmányt 1885 ápr.03-án jegyezte be a Német Szabadalmi Hivatal a 34926-os számon. A léghűtésű egyhengeres erőforrás 4 ütemű, 0,5 Le-s, 264 ccm-es (58mm furat, 100mm löket)700fordulat /perc, maximális sebessége 12 km/h. A váz és a kerekek diófából készültek, vagy valamilyen hasonló fajtából. A motor erejét a bőr szíjáttétel vitte a hátsó sárgaréz tárcsára. Minekután az otromba járgány meglehetősen lassú volt, két támaszkerék biztosította, hogy lassú haladásnál el ne dőljön. A bőr nyereg nem olyan kényelmes, mint amilyennek látszik, mert rugózása az nincs, a bőr rá van varrva egy keretre. Ez az első motorkerékpár megmutatta, hogy Daimlernek mik voltak az igényei: könnyű (90 kg), kevés helyigényű, egy bicikli alapjaira épített, de nem emberi erő által meghajtott szerkezet legyen. A motor működőképes volt, vannak olyan fotók, amelyeken Williem Maybach, Daimler legközelebbi munkatársa ezt a "motor-falovat" lovagolja. Közben keménykalapot tett a fejére védelemnek. Ma ebből az első motorból, ami 1903-ban leégett, 4 db utánépített változat van eredeti méretben, amelyek egyes részeikben a szabadalmazott rajzoktól eltérnek. Egy-egy db áll belőlük a müncheni Német Múzeumban, egy a Daimler Benz AG Stuttgart-Untertürkheim közlekedési múzeumban. Daimler 1885-ös motorja a mai motorok ősapja, annak ellenére, hogy egy egyedi darab maradt.
|